نویسنده در حدود سال 1302 شمسی در شهر نجف آباد اصفهان متولد شد و پس از طی تحصیلات ابتدایی در سن 15 سالگی جهت کسب علوم دینی به اصفهان رفت و پس از خواندن ادبیات عرب ، شرح لمعه ، رسائل و مکاسب را نزد حضرات آیات حاج آقا رحیم ارباب و حاج شیخ محمد حسن عالم نجف آبادی (دائی خویش) و نیز آقای فیاض آموخت و اوایل مرجعیت آیت الله بروجردی در سال 1325 ه . ش به قم آمد و اولین دوره خارج فقه و اصول را نزد وی تلمّذ کرد و تا پایان دوره مرجعیت ایشان از محضرش بهره مند شد و به موازات آن در درس خارج امام خمینی تا روز تبعید ایشان و نیز در درس آیت الله سید محمد داماد شرکت می کــرد و همــزمان به تدریس ادبیات عرب ، شرح لمعه ،رسائل ، مکاسب ،کفایه و ... در زمینه های فقه و اصول می پرداخت. از جمله کسانی که در درس وی حاضر می شدند عبارت بودند از حجج اسلام آقایان مهدوی کنی، هاشمی رفسنجانی ، محمدی گیلانی ، محفوظی ،حسن صانعی ،لاهوتی اشکوری ، ربانی املشی، موسوی یزدی و گروهی دیگر . آقای هاشمی رفسنجانی در معرفی اساتید می گوید : اساتید ما البته زیاد بودند ولی آنهایی که بیشتر روی ما تأثیر می گذاشتند یکی آقای منتظری بودند البته در سطوح بالاتر و در مقدمات مرحوم سعیدی و آقایانی که زنده هستند ، صالحی نجف آبادی،آقای مشکینی ،آقای مجاهد ،آقای سلطانی و آقای فکور که واقعاً زاهد و مردان پاکی بودند. (روزنامه رسالت ،28 مرداد 1368) نویسنده در علوم معقول منظومه سبزواری و قسمتی از اسفار را نزد علامه طباطبائی خوانده و سپس چند بار منظومه حکمت سبزواری را تدریس می کرد. پس از بی نیار شدن از شرکت در دروس خارج همچنان به تدریس دروس سطح از قبیل رسائل ،مکاسب و کفایه ادامه داد تا اینکه تدریس درس خارج و بحث های استدلالی و اجتهادی را آغاز کرد و مقارن با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، بحث جهاد را موضوع درس خارج خود قرارداد و طی یازده سال تدریس خارج فقه تاکنون،موضوعات ولایت فقیه ،انفال ،خمس ،و به طور کلی منابع مالی دولت اسلامی را مورد بحث و اجتهاد قرار داد که در هر مورد نظریات بدیعی عرضه کرده است, از جمله اینکه همه اقسام جهاد که در عصر رسول اکرم (ص) تشریع شده است در عصر غیبت نیز واجب است و هیچ نوعی از انواع جهاد مشروط به اذن یا امر امام معصوم نیست. مبحث ولایت فقیه نیز در کتاب مستقلی تحت عنوان « ولایت فقیه ، حکومت صالحان » به چاپ رسیده است . خط مشی سیاسی نویسنده از آغاز نهضت امام خمینی به نهضت معظم له پیوست و قبل از اعلام مرجعیت امام خمینی و پس از رحلت آیت الله بروجردی مقلدان را به امام خمینی ارجاع داد تا اینکه پس از وفات آیت الله حکیم ، وی همراه با آیت الله منتظری و ده تن دیگر از مدرسین و شخصیت های حوزه علمیه قم در پی سؤال جمعی از طلاب مرجعیت امام خمینی را اعلام کردند و این عمل به عنوان یک جرم بزرگ در پرونده آنان در ساواک ضبط شد. وی از همان آغاز مبارزه امام خمینی (ره) از شخصیت های مورد توجه و علاقه حضرت امام (ره ) بود و ایشان در ذی الحجه 1380 ق اجازه تصدی امور حسبیه و تصرف در وجوه شرعیه و اخذ سهمین مبارکین را کتباً به ایشان دادند که نسخه اصلی آن موجود است . نویسنده به جرم همراهی با نهضت امام خمینی مدت کوتاهی به زندان رفت و در سال 1352 به همراه آیت الله منتظری دستگیر و از نجف آباد به قم منتقل گردیده و تبعید شدند که نویسنده به سه سال تبعید محکوم شد و سال اول را در ابهر زنجان ،سال دوم را در تویسرکان و سال سوم را در مهاباد گذراند. وی همچنین از یاران نزدیک استاد مطهری بود. شهید مطهری در مورد وی می گوید : آقای صالحی از دوستان قدیمی ما هستند . (حماسه حسینی ،ج 1 ،ص 329 ) نویسنده دارای آثار ارزشمندی است که کتاب معروف ایشان به نام شهید جاوید است که نظریات محققانه ای را پیرامون قیام امام حسین بیان کرده است . ضمناً مسائل مربوط به این کتاب خود بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران محسوب می گردد. نویسنده در این کتاب نظریه « شیخ طوسی » و « سید مرتضی » از علمای بزرگ شیعه را در مورد قیام امام حسین ، از روی اجتهاد و تحقیق پذیرفته و فلسفه این قیام را برپایی حکومت اسلامی دانسته و نسبت های ناروا به سالار شهیدان را همچون ادعای برخی اهل سنت در مورد اشتباه امام حسین و یا ادعای برخی اهل تشیع که گفته اند امام به قصد اینکه خود را به کشتن دهد حرکت کرد و ... را مردود دانسته است . علمای برجسته ای مانند آیت الله منتظری و آیت الله مشکینی و استاد محمد تقی جعفری و استاد احمد آرام و دیگران بر کتاب شهید جاوید تقریط نوشته اند که مبین شأن والای کتاب و شخصیت علمی نویسنده آن است